Taistelu toimintakyvystä

Tieto ja aika kulkevat käsi kädessä. Molempia vaihdetaan esimerkiksi rahaan, mutta tarve täyttyy perustuloa kokeilevassa yhteiskunnassa nopeasti. Ylimääräisellä käydään hankkimaan taas ensin mainittuja.

Oppiminen on elämän suurimpia mielihaluja. Suuret mysteerit, kuten huolella ajoitetut tietovuodot saavat unohtamaan ajantajun. Meillä on myös taipumusta itsepetokseen. Joskus se tarkoittaa toimintakyvyn menettämistä, toisinaan sen saamista.   

Kognitiivisessa oppimiskäsityksessä oppija ei ole passiivinen tiedon vastaanottaja, vaan aktiivinen tiedon muokkaaja. Oppija asettaa toiminnalleen tavoitteita ja hankkii tietoa voidakseen toimia. Oppiminen tapahtuu psyykkisen työn avulla, strategioita kehittämällä sekä oppimismotivaatiota ja -orientaatiota muuttamalla. Onko totuuden etsiminen sieltä, mistä sitä ei ole löydettävissä tuhlausta? Miten yksittäiset havainnot tulevat osaksi kuplaamme?

Toimintakyvyn säilyttämisessä on valintojen lisäksi kyse yhä useammin ihmisen ja koneen välisestä vuorovaikutuksesta. Tieto on ylivoimaa, mutta usein se käy myös ylivoimaiseksi. Sitä on jalostettava niin, että shokkivaikutuksen sijaan kokonaisuus pysyy hallittavana.
  
Tutkiskelkaa tietoon liittyviä mielihalujanne.
Opetellaan yhdessä miten säilyttää toimintakyky muuttuvassa toimintaympäristössä. 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu